Overslaan en naar de inhoud gaan
Hogere personeelskosten in mei door de vakantietoeslag

Hogere personeelskosten in mei door de vakantietoeslag

Het is zomer! Dat wil zeggen, in uw boekhouding. Want hoewel de zomerse zon nog lang niet schijnt, ziet u de hogere personeelskosten wél binnenkort in uw boekhouding terug. De vakantietoeslag in mei komt eraan!

Houdt u rekening met hogere personeelskosten?

Als u personeel in dienst heeft, bent u wettelijk verplicht hen ten minste eenmaal per kalenderjaar een vakantietoeslag uit te betalen. De meeste ondernemers betalen deze toeslag in de maand mei in één keer uit.  In principe moet u uw werknemers minimaal 8 procent van hun bruto jaarsalaris betalen aan vakantietoeslag, tenzij in de CAO anders is bepaald. Hierbij hoeft u bonussen, een 13e maand, onkostenvergoedingen of uitkeringen uit winst niet mee te rekenen.

Maak een reservering voor de vakantietoeslag

De vakantietoeslag voor veel ondernemers een aanzienlijke financiële post. U doet er goed aan om hier op vooruit te lopen door elke maand een reservering te maken voor deze kosten. Zo voorkomt u dat u te maken krijgt met financiële tegenvallers. Ook weet u zo zeker dat u de vakantietoeslag op tijd kunt uitbetalen. Betaalt u namelijk te laat, dan kan dit leiden tot een wettelijke verhoging van de toeslag tot wel 50% van het verschuldigde loon van uw werknemer.

Pas op voor het uitstellen van de vakantietoeslag!

Zeker als uw onderneming het afgelopen jaar door de coronacrisis werd getroffen, kan de vakantietoeslag een behoorlijke financiële aderlating voor u zijn. Daarbij komt dat u de uitbetaling van de vakantietoeslag niet zomaar mag overslaan. Uitstel dan maar? Ook dat mag niet zomaar. Kiest u voor uitstel, dan moet u met uw werknemer schriftelijk overeenkomen dat u samen een ander moment van betaling kiest. Uw werknemer moet het nadrukkelijk eens zijn met uw voorstel. Dat betekent dat u uw werknemer niet onder druk mag zetten om met het uitstel akkoord te gaan.

Als u de vakantietoeslag niet kunt betalen

Als u door de coronacrisis in de financiële problemen bent gekomen of verwacht dat dit gaat gebeuren, kunt u via de overheid compensatie aanvragen voor uw loonkosten. Ook dit jaar kunt u gebruik maken van de NOW regeling. Als u een (verwacht) verlies in omzet heeft van tenminste 20%, kunt u tot 1 juli 2021 compensatie krijgen voor uw loonkosten. Uiteraard moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden leest u terug op de website van de Rijksoverheid.

De NOW regeling vervangt overigens de Werktijdverkorting zoals u deze misschien al kent. Eerder kon u een beroep doen op deze regeling als uw werknemers door een uitzonderlijke situatie niet konden werken. Tijdens de coronacrisis steeg de vraag naar Werktijdverkorting en kwam daar de NOW regeling voor in de plaats.

Vragen over de vakantietoeslag?

Heeft u vragen over de vakantietoeslag, de NOW regeling of andere zaken die gaan over het uitbetalen van uw werknemers? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.